Legenda editor

In de Legenda Editor kan de classificatie worden aangepast.


 
Het blok Classificatie, in de bovenste helft van de Legenda Editor, laat de huidige klassenindeling zien. Van iedere klasse is het symbool, het bereik (de onder- en bovengrens) en de omschrijving opgenomen. De omschrijving komt terug in de legenda in het legenda venster en in de afdruk. In de omschrijving staat standaard tussen haakjes het aantal elementen dat in de klasse valt. De klasse die wordt gemarkeerd door een zwarte balk is op dat moment geselecteerd.

Van een geselecteerde klasse (gemarkeerd door een zwarte balk) kunt u de grenzen, de legendatekst en de symbolisatie wijzigen. Wanneer de kaartlaag is ingedeeld in een groot aantal klassen verschijnt rechts van de lijst een balk. Door gebruik te maken van de pijlen en het blokje in deze balk kunt u snel door de lijst bewegen.
 

Wijzigen van de klassengrenzen

Het bereik kan van iedere klasse afzonderlijk worden gewijzigd. Daarnaast is het mogelijk de classificatie in zijn geheel te wijzigen.

Het bereik van één geselecteerde klasse kunt u wijzigen door de waarden in de vakjes bij de opties Ondergrens en Bovengrens te wijzigen (in het blok linksonder in de Legenda Editor). Met de linker muisknop maakt u een vakje actief, vervolgens kunt u een nieuwe onder- en/of bovengrens intypen.

Wanneer u de klassengrenzen aanpast verandert de legendatekst van de klasse niet automatisch. U kunt nu zelf een tekst intypen in het vakje onder Label. Het is ook mogelijk om nieuwe legendatekst te genereren. In dat geval kiest u onder Klassen voor de optie Wijzigen (rechtsonder in de Legenda Editor). In het venster 'Wijzig Classificatie' dat vervolgens verschijnt, zet u de optie Genereer standaard labels en eventueel de optie Neem aantal op in labels aan. Als u een Ondergrens of Bovengrens wijzigt dan wordt de classificatiemethode automatisch op Door de gebruiker gedefinieerd gezet.

Daarnaast kunt u een geselecteerde klasse verwijderen door met de linker muisknop te klikken op de knop Verwijderen (in het blok Klassen, rechtsonder in de Legenda Editor).

Ook kunt u een nieuwe klasse toevoegen. Daarvoor klikt u op de knop Toevoegen (eveneens in het blok Klassen). U zult zien dat een nieuwe klasse wordt toegevoegd aan de lijst onder het blok Classificatie. De nieuwe klasse komt direct onder de op dat moment geselecteerde klasse. In de vakjes onder Ondergrens, Bovengrens en Label kunt u het bereik en de legendatekst van de nieuwe klasse invoeren.

Naast het toevoegen, verwijderen en wijzigen van individuele klassen is het ook mogelijk om de classificatie in zijn geheel te wijzigen. Dit gebeurt eveneens in het venster Wijzig Classificatie, dat wordt geopend met de knop Wijzigen (onder het kopje Klassen in de Legenda Editor).
 

Wijzigen/selecteren van de kolom

Voor de classificatie wordt een kolom gebruikt uit de tabel die gekoppeld is aan een kaartlaag. De kolom waarop de classificatie is gebaseerd kan worden gewijzigd of geselecteerd in de balk onder Kolom. Door te klikken op het pijltje rechts van deze balk verschijnt een lijst met beschikbare numerieke kolommen. U selecteert een kolom door erop te klikken met de linker muisknop. Nadat een kolom is geselecteerd wordt het venster Wijzig Classificatie geopend. Nieuwe klassen worden berekend op basis van de nieuwe kolom en de geselecteerde classificatiemethode.
 

Wijzigen van de legendatekst van de klassen

Er wordt automatisch een legendatekst aan een klasse gegeven. De gebruiker kan ook zelf een tekst opgeven voor een klasse. Deze tekst wordt opgenomen in het legenda venster en wordt ingevoerd in het vakje onder Label, linksonder in de Legenda Editor. Met de linker muisknop maakt u het vakje actief, vervolgens kunt u een tekst intypen.
 

Wijzigen van symbool en kleur van de klassen

De knoppen Symbool en Kleur (linksonder in de Legenda Editor) worden gebruikt voor het wijzigen van de weergave van een geselecteerde klasse. Wanneer u met de linker muisknop op de Symbool knop klikt verschijnt een nieuw venster. Afhankelijk van het type elementen in de kaartlaag (punten, lijnen of vlakken) verschijnt een venster voor het aanpassen van de weergave van een puntsymbool, lijnsymbool of vlaksymbool. Wannneer de knop Kleur wordt geactiveerd verschijnt een kleurenvenster, waarin een kleur kan worden geselecteerd. De weergave van een klasse kan ook worden aangepast door in de lijst met klassen dubbel te klikken op een klasse.

Naast het wijzigen van de weergave van ieder klasse afzonderlijk is het mogelijk de weergave van alle klassen in een keer te wijzigen. Dit kan op twee manieren:

1. Willekeurig
Door op de knop Willekeurig te klikken in het blok Symbool krijgen de klassen willekeurig kleuren toegewezen.

2. Verloop
Wanneer de knop Verloop wordt ingedrukt (eveneens onder Symbool) krijgen de klassen een kleurenreeks toegekend. De kleur van de eerste klasse is de beginkleur van de reeks, de kleur van de laatste klasse de eindkleur. Is bijvoorbeeld de eerste klasse rood en de laatste klasse geel, dan verloopt de reeks van rood via oranje naar geel. Door zelf een kleur toe te kennen aan de eerste en laatste klasse kan de kleurenreeks worden gemanipuleerd. Het is ook mogelijk om nog een derde kleur toe te kennen aan een klasse in het midden van de reeks. In dat geval wordt het verloop van de kleuren gebaseerd op drie kleuren.

Bijvoorbeeld:

U heeft een reeks van 7 klassen. De eerste klasse moet rood zijn, de laatste klasse groen en de klasse in het midden wit. Geef de eerste en de laatste klasse de kleuren rood en groen. Als u nu op de knop Verloop klikt krijgen de klassen een kleurenreeks van rood naar groen toegekend. Maak nu de middelste klasse wit. Wanneer u nu op de knop Verloop klikt loopt de kleurenreeks van rood via wit naar groen.

Wanneer een kaartlaag een punten of lijnenlaag is, kunt u zowel met kleuren als met respectievelijk de grootte van de symbolen en de dikte van de lijnen variëren. In dat geval verschijnt het venster Verloop waarin u kunt kiezen tussen kleur en grootte. Net als u een verloop op basis van kleuren kunt manipuleren, is het mogelijk een reeks met symbolen of lijnen van verschillende omvang te manipuleren. In dat geval selecteert u zelf een lijn of symbool van een bepaalde omvang voor de eerste, laatste en eventueel middelste klasse.