Het blok Classificatie, in de bovenste helft van de Legenda
Editor, laat de huidige klassenindeling zien. Van iedere klasse is het
symbool, het bereik (de onder- en bovengrens) en de omschrijving opgenomen.
De omschrijving komt terug in de legenda in het legenda venster en in de
afdruk. In de omschrijving staat standaard tussen haakjes het aantal elementen
dat in de klasse valt. De klasse die wordt gemarkeerd door een zwarte balk
is op dat moment geselecteerd.
Van een geselecteerde klasse (gemarkeerd door een zwarte balk) kunt
u de grenzen, de legendatekst en de symbolisatie wijzigen. Wanneer de kaartlaag
is ingedeeld in een groot aantal klassen verschijnt rechts van de lijst
een balk. Door gebruik te maken van de pijlen en het blokje in deze balk
kunt u snel door de lijst bewegen.
Het bereik van één geselecteerde klasse kunt u wijzigen door de waarden in de vakjes bij de opties Ondergrens en Bovengrens te wijzigen (in het blok linksonder in de Legenda Editor). Met de linker muisknop maakt u een vakje actief, vervolgens kunt u een nieuwe onder- en/of bovengrens intypen.
Wanneer u de klassengrenzen aanpast verandert de legendatekst van de klasse niet automatisch. U kunt nu zelf een tekst intypen in het vakje onder Label. Het is ook mogelijk om nieuwe legendatekst te genereren. In dat geval kiest u onder Klassen voor de optie Wijzigen (rechtsonder in de Legenda Editor). In het venster 'Wijzig Classificatie' dat vervolgens verschijnt, zet u de optie Genereer standaard labels en eventueel de optie Neem aantal op in labels aan. Als u een Ondergrens of Bovengrens wijzigt dan wordt de classificatiemethode automatisch op Door de gebruiker gedefinieerd gezet.
Daarnaast kunt u een geselecteerde klasse verwijderen door met de linker muisknop te klikken op de knop Verwijderen (in het blok Klassen, rechtsonder in de Legenda Editor).
Ook kunt u een nieuwe klasse toevoegen. Daarvoor klikt u op de knop Toevoegen (eveneens in het blok Klassen). U zult zien dat een nieuwe klasse wordt toegevoegd aan de lijst onder het blok Classificatie. De nieuwe klasse komt direct onder de op dat moment geselecteerde klasse. In de vakjes onder Ondergrens, Bovengrens en Label kunt u het bereik en de legendatekst van de nieuwe klasse invoeren.
Naast het toevoegen, verwijderen en wijzigen van individuele klassen
is het ook mogelijk om de classificatie in zijn geheel te wijzigen. Dit
gebeurt eveneens in het venster Wijzig Classificatie,
dat wordt geopend met de knop Wijzigen (onder het kopje Klassen
in de Legenda Editor).
Naast het wijzigen van de weergave van ieder klasse afzonderlijk is het mogelijk de weergave van alle klassen in een keer te wijzigen. Dit kan op twee manieren:
1. Willekeurig
Door op de knop Willekeurig te klikken in het blok Symbool krijgen
de klassen willekeurig kleuren toegewezen.
2. Verloop
Wanneer de knop Verloop wordt ingedrukt (eveneens onder Symbool)
krijgen de klassen een kleurenreeks toegekend. De kleur van de eerste klasse
is de beginkleur van de reeks, de kleur van de laatste klasse de eindkleur.
Is bijvoorbeeld de eerste klasse rood en de laatste klasse geel, dan verloopt
de reeks van rood via oranje naar geel. Door zelf een kleur toe te kennen
aan de eerste en laatste klasse kan de kleurenreeks worden gemanipuleerd.
Het is ook mogelijk om nog een derde kleur toe te kennen aan een klasse
in het midden van de reeks. In dat geval wordt het verloop van de kleuren
gebaseerd op drie kleuren.
Bijvoorbeeld:
U heeft een reeks van 7 klassen. De eerste klasse moet rood zijn, de laatste klasse groen en de klasse in het midden wit. Geef de eerste en de laatste klasse de kleuren rood en groen. Als u nu op de knop Verloop klikt krijgen de klassen een kleurenreeks van rood naar groen toegekend. Maak nu de middelste klasse wit. Wanneer u nu op de knop Verloop klikt loopt de kleurenreeks van rood via wit naar groen.
Wanneer een kaartlaag een punten of lijnenlaag is, kunt u zowel met kleuren als met respectievelijk de grootte van de symbolen en de dikte van de lijnen variëren. In dat geval verschijnt het venster Verloop waarin u kunt kiezen tussen kleur en grootte. Net als u een verloop op basis van kleuren kunt manipuleren, is het mogelijk een reeks met symbolen of lijnen van verschillende omvang te manipuleren. In dat geval selecteert u zelf een lijn of symbool van een bepaalde omvang voor de eerste, laatste en eventueel middelste klasse.